Psychiatrie pro praxi – 2/2021
www.psychiatriepropraxi.cz / Psychiatr. praxi 2021; 22(e2): e37–e40 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI e39 INFORMACE Multidisciplinární přístup a jeho význam pro duševní zdraví dětí a mládeže nejen u poruch příjmu potravy duševní obtíží jsou pro něj užiteční a důležití, všichni společně hledají cesty k řešení a řídí se společnými zásadami. Těmi jsou: Aktivní účast/zapojení rodiny dítěte. Individuální přístup. Vzájemný respekt. Jedinečnost, důležitost a nezastupitelnost jednotlivých účastníků sezení. Podpora rodiny v tom, co se jim už daří, posilování toho a hledání nových zdrojů, jak si nadále pomoci (zplnomocňování). Jak se to celé děje v praxi, je vyobrazeno na následujícím obrázku 1. Uvedli jsme, že podstatou multidisciplinárního přístupu je potká- vání se v jednom čase na jednom místě, přesto nemusí být podpo- ra klienta jen v této formě. Jednotliví členové multidisciplinárního tý- mu mohou pracovat a pracují s klientem i v rámci individuálních kon- zultací. Jejich prostřednictvím posilují práci multidisciplinárního týmu, cíleně se zaměřují na oblasti své odbornosti, v nichž klient potřebuje podpořit, osvojit si dovednosti a posunout se do fáze samostatnos- ti. Zásadní je, že se to děje po předchozím multidisciplinárním setkání a po vytvoření tzv. Rodičovského plánu, který v sobě odráží akutnost a potřebnost rozsahu a formy podpory, specifika služby a dotýká se všech zapojených. Rodiny, které k námdo Anabell dochází, prožívají obdobné skutečnosti, jež se významně promítají do fungování rodiny. Při cíleném monitoringu toho, s čím rodiny do podpory vstupují a s čímpo jejímukončení odcházejí, jsme získali zajímavá fakta. Při mapování fungování členů uvnitř rodiny byl viditelný opakující se trend, a tím je výrazná pracovní přetíženost rodičů, minimumspolečně stráveného času, nedostatečná a povrchní komu- nikace, okleštěná na sdělování provozních informací , nikoli prožitků a vzájemných potřeb, značná psychická zátěž rodičů , předevšímmatek, která často vede až k selhávání v rodičovské roli. V mnohých rodinách se opakoval scénář a spouštěč onemocnění poruchy příjmu potravy, vyso- ké sportovní vypětí dítěte (balet, atletika, tanec aj.), perfekcionismus a závislost na cvičení či posilování (ideálně denně). U některých dětí se Obr. 1. Metodologie multidisciplinární práce v Anabell
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=